I tillegg til å ha korrekte data på kunden er forsendelsesmåte en viktig faktor for at en faktura skal komme fram til rett mottaker. Å sende faktura på epost er en enkel og billig måte å sende på. Problemet med å sende faktura på epost kan imidlertid være at oppgitt epostadresse ikke lenger er i bruk, den er feil skrevet eller mottaker har et strengt filter i sitt epost system.
Dersom en har dårlige data på kundens adresse kan det risikere i feil utsendelser, kunden mottar ikke faktura, det sendes feil purringer og kredittiden strekkes.
De beste måtene å sende faktura på er:
Til privatpersoner
Dersom betaler har registrert seg for å motta efaktura i nettbanken er det den beste måten å sende faktura på. Vi vil søke i bankenes register om de har aktivert seg for mottak av efaktura og dersom de har det sender vi den som efaktura og da "lander" den i betalers nettbank og kan betales med et klikk. Jo bedre data vi mottar på kunden fra dere jo mer kvalifisert søk kan vi gjøre. Ideelle data for et godt søk er navn, postadresse, postnummer, poststed, mobilnummer og epostadresse.
Til foretak
Dersom foretaket har registrert seg for å motta EHF faktura vil vi sende den som det. Fakturaen lander da direkte i foretakets regnskapssystem hvor den enkelt kan bokføres og betales fra. I disse tilfellene må vi motta kundens organisasjonsnummer.