Identifiser din kunde
Når du selger til kunden bør du sikre at du har oppdatert kundeinformasjon. På foretak bør du be om organisasjonsnummer da det er like god id som fødselsnummer på personer. I tillegg er det viktig med korrekt postadresse, mobilnummer og epost adresse.
Ordrebekreftelse
Gjør det gjerne til en vane å sende en ordrebekreftelse ved bestilling fra kunde. Den må vise HVEM som kjøper, den ansvarlige for kjøpet hos kunden, leveransedato, hva som kjøpes og til hvilken pris. Det er også en stor fordel å ta med hva det vil koste ved eventuelle tillegg. Det er en selvfølge at denne bekreftes skriftlig av kunden før leveranse. Ved en eventuell senere tvist om leveranse og betaling vil du som kreditor ha en mye sterkere dokumentasjon på ditt krav.
Kredittvurdering FØR salg
Ukjente kunder bør kredittvurderes før salg og det kan gjøres via selskaper som leverer denne tjenesten. En god regel er å stoppe videre leveranser dersom betaling uteblir.
Etabler gode rutiner for purring og inkasso
Dette kan gjøres ved å selv regelmessig kjøre purringer på forfalte krav eller engasjere en tredjepart som NorKred AS til å gjøre det.
Vurder utestående regelmessig
Gjør det til en rutine å regelmessig vurdere hva og hvor mye som er ubetalt og forfalt. Dette gjør at ubetalte faktura ikke blir gamle før de eventuelt besluttes sendt til innfordring hos inkassoselskap eller namsmannen. Det bør også regelmessig vurderes om noe skal tapsføres. Dette for å vise reelt økonomisk bilde men også få refundert innbetalt merverdiavgift dersom du er merverdiavgiftspliktig.